Centre de cartier in Municipiul Iasi dupa model francez

Adresa: Iasi, bld. Stefan cel Mare si Sfant nr. 11
Telefon: 0232 267582
Adresa E-mail: informatii@primaria-iasi.ro
Fax: 0232 267621

Factori interesati inclusi in procesul de consultare/participare

Consiliu Local, Grupuri de cetateni, ONG, Primarie

Parteneri in cadrul proiectului

Vizita domnului primar Gheorghe Nichita la Vulleneuve d’Ascq, in martie 2005, si discutiile purtate cu domnul Jean-Michel Stievenard, primarul oraşului francez, a avut drept efect constituirea unei cooperări pe mai multe planuri, între care se regăseşte şi cel al implementării democraţiei participative, prin crearea de centre de cartier, la Iaşi, avand drept exemplu modelul francez.

Beneficiarii proiectului

Beneficiarii proiectului sunt locuitorii municipiului Iasi.

Durata proiectului

Proiectul este in curs de desfasurare- s-au deschis si functioneaza cinci centre de cartier in municipiul Iasi: Nicolina, Alexandru cel Bun, Tatarasi, Pacurari si Frumoasa. Urmeaza sa mai fie deschis inca doua centre de cartier- in zona Copou si Galata.

Numele proiectului

Centre de cartier in Municipiul Iasi dupa model francez

Scop si obiective

Prin implementarea acestui proiect s-a urmarit:
Ameliorarea gestiunii comunitatii;
Dezvoltarea legaturilor sociale;
Cresterea interesului locuitorilor Iaşului pentru serviciile şi proiectele municipale.

Problema abordata si context

Problema care se doreste a fi rezolvata este aducerea administratiei publice locale mai aproape de cetateni si crearea unei infrastructuri si a unei logistici menite a sprijini cetatenii, ONG-urile, precum si alti parteneri sociali, toate aceste demersuri vizand rezolvarea problematicii specifice.

Metode de consultare/participare publica

In cadrul acestui proiect s-au folosit urmatoarele metode:
– informarea cetatenilor privind proiectele si actele normative emise de Consiliul Local Iasi realizata prin: informare directa (la ghiseele de relatii cu publicul, telefonic, prin intermediul mass-media locala, prin afisare pe site-ul www.primaria-iasi.ro si prin afisare la aviziere;
– consultare publica realizata prin: sedinte de consultare publica si prin realizarea unor sondaje de opinie periodice;
– atragerea cetatenilor in participarea la procesul de elaborare a actului normativ prin crearea unei relatii de colaborare stranse intre cetatean si autoritatile publice;
– incurajarea initiativei cetatenesti prin includerea propunerilor cetatenilor pe agenda de lucru a Consiliului Local Iasi.

Descrierea proiectului

– Infiintarea ghiseelor de relatii cu publicul in cadrul fiecarui centru;
– Dotarea Centrelor de Cartier cu echipament IT;
– Organizarea şedinţelor de consultare cetăţenească in Centrele de Cartier – edilii municipiului impreuna cu reprezentanţii din cartier (Consiliu de Cartier) au luat parte la aceste sedinte;
– Gestionarea si monitorizarea propunerilor stabilite in şedinţele de cartier;
– Realizarea activităţilor de consultare a cetăţenilor prin chestionare, referitor la serviciile oferite de Primărie.
– Intentionam sa realizam un “Barometru al opiniei publice” utilizand sondajul periodic al opiniei publice prin intermediul chestionarelor.

Rezultate ale campaniei

S-a realizat, in primul rand, o retea municipala de Centre de Cartier care sunt la dispozitia cetatenilor din zona in care sunt amplasate.
S-a creat o infrastructura si o logistica prin intermediul carora se desfasoara proiecte de tip social sau cultural initiate atat de Primaria Iasi, cat si de societatea civila.

Obstacole

Gasirea si utilarea unor spatii adecvate pentru functionarea Centrelor de cartier au fost dificile Procesul de constientizare a cetatenilor si societatii civile a fost lent, dat fiind faptul ca a trebuit sa facem cunoscut publicului iesean utilitatea Centrelor de Cartier.

Lectii invatate

Ne propunem realizarea unui “Barometru al opiniei publice” prin realizarea unor sondaje de opinie periodice prin intermediul completarii unor chestionare.
Dorim sa realizam o harta a problemelor cetatenesti- pe cartiere.
Consideram ca era necesara o mai intensa popularizare a proiectului.