Parteneri in cadrul proiectului
• Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Cluj
– Serviciul Poliţiei de Ordine Publică – Poliţia de Proximitate
– Subunităţile de Poliţie din Judeţul Cluj
• Autorităţile administraţiei publice locale
• Mass-media – televiziuni, posturi de radio, presa scrisă
• Ong-uri care îşi desfăşoară activitatea în domeniul apărării drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti – Pro Democraţia, Liga pentru Apărarea Drepturilor Omului, Biroul de consiliere pentru cetăţeni, Fundaţia Civitas pentru societatea civilă
• Alte organisme cu atribuţii în asigurarea ordinii şi liniştii publice – Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Cluj, Poliţia Primăriei Cluj-Napoca, Poliţiile Comunitare din Judeţ, Direcţia Judeţeană de Pază şi Ordine Cluj
• Universităţi – Facultăţi – Facultatea de Studii Europene, Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării, Facultatea de Sociologie
• Asociaţii studenţeşti şi alte organisme din mediul academic
Beneficiarii proiectului
Dat fiind scopul activităţilor desfăşurate de Autoritatea Teritoriale de Ordine Publică, şi anume asigurarea unui climat de siguranţă şi de securitate publică, beneficiarii acestui proiect au fost, în primul rând, cetăţenii judeţului Cluj, adică aproximativ 800.000 de persoane, dar nu numai. Tinta acestui proect au fost atat locuitorii permanenti ai judetului, cat si locutiorii temporar aflati pe teritoriul judetului Cluj, precum studenţii din cadrul Universităţilor clujene, la bolnavii din spitale, turişti, etc.
Durata proiectului
Octombrie 2007- Mai 2008
Numele proiectului
Campanie de informare şi promovare a Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică
Scop si obiective
Scop:
Scopul acestei campanii l-a reprezentat informarea eficientă a cetăţenilor cu privire la existenţa şi rolul jucat de Autoritatea Teritoriala de Ordine Publică în asigurarea unui climat de siguranţă şi securitate civică la nivelul judeţului Cluj.
Obiective:
Unul din principalele deziderate ale acestei campanii a fost aducerea la cunoştinţa cetăţenilor a existenţei Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică, a domeniului său de activitate, precum şi a datelor sale de contact.
Prin intermediul acestei campanii s-a urmărit creşterea numărului persoanelor care fac sesizări, reclamaţii sau propuneri, atât în scris, la sediul ATOP, cât şi în format electronic, pe adresa de e-mail sau telefonic, si educarea şi conştientizarea cetăţenilor în legătură cu activitatea organelor de poliţie şi a altor organisme care asigură ordinea şi siguranţa publică. Printre atributiile institutiei se numara si rezolvarea sesizarilor referitoare la încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
De asemenea, un alt obiectiv al campaniei l-a reprezentat popularizarea Telefonului Cetăţeanului 0800 800 331 (apelabil gratuit din reţeaua Romtelecom) şi, implicit, creşterea numărului de apeluri care semnalează probleme, propuneri, sugestii, de către cetăţeni.
Problema abordata si context
Autoritatea Teritorială de Ordine Publică a venit în întâmpinarea cetăţenilor cu o campanie de informare bine susţinută, care să cuprindă toate sferele societăţii clujene. Pentru a îndeplini rolul de reprezentare şi promovare a intereselor comunităţii, ANPC urmareste prin acest program informarea cetatenilor cu privire la sfera de competenta si problemele pe care ATOP le poate rezolva.. Una din modalităţile principale de realizarea a acestui deziderat a fost aducerea la cunoştinţa cetăţenilor a existenţei acestui organism, a domeniului său de activitate, precum şi a datelor sale de contact.
Metode de consultare/participare publica
Informarea şi diseminarea informaţiilor cu privire la această campanie s-a realizat prin intermediul mai multor instrumente/acţiuni specifice, dorindu-se atingerea cât mai multor paliere civice, unde interacţiunea cu cetăţeanul atinge valori maximale:
o Elaborarea unui comunicat de presă, remis tuturor persoanelor existente în baza de date electronică a Consiliului Judeţean Cluj;
o Organizarea unor conferinţe de presă la începutul şi sfârşitul campaniei;
o Postarea a 3000 de afişe în toate cele 81 de unităţi administrativ-teritoriale ale judeţului, la sediile primăriilor, dispensarelor, posturilor de poliţie, şcolilor, spitalelor, serviciilor publice deconcentrate, organelor administraţiei publice centrale organizate la nivelul judeţului Cluj, sucursale/filiale ale regiilor autonome, companii şi societăţi naţionale cu reprezentare în teritoriu, alte instituţii publice, ONG-uri cu care cetăţenii vin frecvent în contact;
o Organizarea unei caravane ATOP, formată din voluntari, membrii ATOP, persoanele din secretariatul executiv ATOP, care s-a deplasat în localităţile din judeţul Cluj;
o Organizarea unor dezbateri publice la nivelul municipiilor şi oraşului Huedin, la care au participat membrii ATOP Cluj, reprezentanţi ai organismelor cu atribuţii în domeniul siguranţei şi ordinii publice, ai Organizaţiilor şi Asociaţiilor care acţioneză în domeniul apărării drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, reprezentanţi ai instituţiilor învestite cu atribuţii de sprijin al persoanelor aflate în situaţii de risc ori cu comportamente inadecvate, etc;
o Realizarea unui spot radio care a fost reluat periodic pe radiourile cu audienţă ridicată din municipiul Cluj-Napoca;
o Promovarea ATOP-ului la evenimente deosebite organizate în localităţile din judeţ – târguri, Sărbatoarea Fiilor Satului etc – prin distribuirea de pliante şi furnizarea de informaţii participanţilor
o Tipărirea de afişe, pliante, broşuri, calendare;
o Inscripţionarea de pixuri, agende, şepci şi tricouri cu sigla ATOP;
o Publicititatea pe site-ul Consiliului Judeţean Cluj (www.cjcluj.ro)
Descrierea proiectului
Proiectul de promovare şi informare a cetăţenilor cu privire la existenţa şi rolul Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică, instiutie aflata la nivelul judeţului Cluj, s-a materializat prin desfăşurarea mai multor activităţi care au contribuit global la realizarea obiectivelor propuse iniţial:
– Organizarea unei conferinţe de presă la începutul campaniei (octombrie 2007), cuprinzând un raport de activitate al ATOP de la constituire şi până în acel moment, precum şi informaţii privind lansarea programului, a activităţilor propuse şi o conferinţa de presă la finalul acesteia (mai 2008). In cadrul aceste conferinte s-a prezentat, din nou, un raport de activitate al ATOP-ului atat la încheierea mandatului de 4 ani (2004-2008), precum şi pentru perioada corespunzătoare derulării proiectului; prezentarea concluziilor obţinute la încheierea campaniei, impactul pe care l-a avut desfăşurarea proiectului, reuşitele dar şi dificultăţile întâmpinate.
– au fost prezentate copii după rapoarte pentru ziarişti, materialele promoţionale folosite în campanie ( + cheltuieli de protocol )
– a fost realizata Încheierea de parteneriate (protocoale de colaborare) cu Asociaţiile Studenţeşti şi alte organisme din mediul academic în vederea obţinerii sprijinului în desfăşurarea campaniei de informare din partea unor voluntari (care au purtat în timpul campaniei veste şi şepcuţe inscripţionate cu sigla Consiliul Judeţan Cluj-Autoritatea Teritorială de Ordine Publică)
– Tipărirea a 50.000 de pliante cuprinzând informaţii legate de instituţia ATOP (Octombrie 2007)
– Tipărirea a 3000 de afişe cuprinzînd informaţii legate de instituţia ATOP (Octombrie 2007)
– Distribuirea acestor afişe către diferite instituţii, autorităţi publice şi alte organisme cu care cetăţenii vin frecvent în contact, în vederea postării acestora în locuri vizibile publicului (noiembrie 2007-mai 2008):
-– postarea afişelor la sediile primăriilor, dispensarelor, posturilor de poliţie, şcolilor, oficiilor poştale intr-un numar de 75 de comune
-– postarea afişelor la primării, secţii de poliţie, şcoli,spitale, servicii publice deconcentrate, organe centrale organizate la nivelul judeţului Cluj, sucursale/filiale ale regiilor autonome, companii şi societăţi naţionale cu reprezentare în teritoriu, alte instituţii publice, ONG-uri cu care cetăţenii vin frecvent în contact in 6 municipii si orase
– Solicitarea sprijinului din partea Regiei Autonome de Transport Urban Călători pentru amplasarea afişelor ATOP în mijloacele de transport în comun. De asemenea s-a cerut sprijin din partea Primăriei mun.Cluj-Napoca în vederea difuzării unui spot audio ATOP de către postul de radio „Infotrafic” în staţiile mijloacelor de transport în comun;
– Diseminarea informaţiilor legate de ATOP prin intermediul poliţiştilor de proximitate, care au împărţit materiale promoţionale locuitorilor din cartierele oraşelor;
– Solicitarea sprijinului din partea unor instituţii subordonate Consiliului Judeţean Cluj, în vederea distribuirii unur materiale promoţionale cuprinzând informaţii privind ATOP-ul (de ex. Compania de Apă Someş) – materialele au fost distribuite în căsuţele poştale ale cetăţenilor, odată cu facturile Companiei de Apă, acest lucru neimplicând costuri suplimentare;
– Postarea afişelor pe panourile amplasate pe străzile oraşului;
– Tipărirea a 5000 de calendare de buzunar cuprinzând sigla şi datele de contact ale Consiliul Judeţean Cluj – ATOP (Octombrie 2007);
– Organizarea unei caravane ATOP, formată din voluntari, membrii ATOP, persoanele din secretariatul executiv ATOP, care s-au deplasat în localităţile din judeţul Cluj. Aceste întâlniri au avut loc, de regulă, la şedinţele Consiliilor Locale şi au fost invitaţi sa ia parte la ele, de fiecare dată, atât reprezentanţi ai societăţii civile, cât şi ai autorităţilor publice locale. Cetăţenii au putut face sugestii, sesizări, reclamaţii în legătură cu activitatea organelor de poliţie şi a altor organisme care asigură ordinea şi siguranţa publică, precum şi sesizări referitoare la încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. Reprezentanţii Primăriilor şi ai Secţiilor/Posturilor de Poliţie din localitate au avut posibilitatea de a prezenta materiale privind asigurarea ordinii publice, măsurile care au fost luate, problemele întâmpinate, logistica necesară. Totodată, au fost distribuite broşuri, afişe, calendare cuprinzând informaţii despre ATOP. Aceste întâlniri au fost organizate săptămânal, începând cu luna noiembrie 2007;
– Organizarea unor dezbateri publice la nivelul municipiilor şi oraşului Huedin, la care au participat membrii ATOP Cluj, reprezentanţi ai organismelor cu atribuţii în domeniul siguranţei şi ordinii publice, ai Organizaţiilor şi Asociaţiilor care acţioneză în domeniul apărării drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, reprezentanţi ai instituţiilor învestite cu atribuţii de sprijin al persoanelor aflate în situaţii de risc ori cu comportamente inadecvate (bolnavi psihic, minori, liberaţi din penitenciare, persoane lipsite de mijloace de subzistenţă etc.). În cadrul acestor întâlniri, au fost dezbătute şi analizate activităţile desfăşurate de către participanţi, problemele cu care se confruntă, precum şi soluţiile care pot fi adoptate. Întâlnirile au fost organizate periodic, începând cu luna noiembrie 2007, la o locaţie stabilită de comun acord;
– Organizarea unor deplasări în pieţe, localuri publice, la evenimente cultural-artistice, în vederea monitorizării, din punct de vedere al ordinii publice, al activităţilor cotidiene, unde s-au făcut totodată recomandări scrise, în anumite cazuri, celor predispuşi să încalce legea, pentru a-şi revizui atitudinea (administratori de pieţe, organizatori de manifestări cultural-artistice şi sportive, administratori ai localurilor de alimentaţie publică, ai discotecilor, ai cazinourilor etc.);
– Promovarea ATOP-ului la evenimente deosebite organizate în localităţile din judeţ – târguri, Sărbatoarea Fiilor Satului etc – prin distribuirea de pliante şi furnizarea de informaţii participanţilor.
Rezultate ale campaniei
Drept rezultat principal, se poate spune ca cetăţenii au devenit mult mai informaţi cu privire la existenţa şi rolul Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică, a domeniului său de activitate, precum şi a datelor sale de contact. Campania a fost de succes datorita realizării activităţilor din planul de măsuri.
Corelativ, un număr considerabil mai mare de cetăţeni s-au adresat Consiliului Judeţean Cluj (în scris, electronic, sau prin intermediul Telefonului Cetăţeanului), semnalând o serie de neregului în legătură cu activitatea organelor de poliţie şi a altor organisme care asigură ordinea şi siguranţa publică sau formulând sesizări referitoare la încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. De asemenea, au fost transmise Consiliului Judeţean Cluj o serie de propuneri ale cetăţenilor privind măsurile care ar trebui luate de autorităţile publice în vederea creşterii gradului de siguranţă şi securitate civică a localităţilor judeţului.
Obstacole
Obstacolele întâmpinate pe parcursul acestei campanii au fost minore şi au vizat în principal caracterul defectuos al înţelegerii scopului acestei campanii. Exemple în acest sens pot fi considerate unele sesizări telefonice făcute de cetăţeni care nu au intrat în sfera de competenţă a Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică şi nu se refereau la probleme de ordine publică, dar care au fost totuşi preluate şi asimilate ca reclamaţii/petiţii de sine-stătătoare.
Lectii invatate
Campania iniţiată şi derulată de Consiliul Judeţean Cluj – Autoritatea Teritorială de Ordine Publică a fost una complexă, dezvoltându-se pe mai multe paliere sociale, dar a avut şi un impediment, acesta fiind legat în special de faptul că, cea mai mare parte din campanie, s-a desfăşurat în sezonul rece când interacţiunea cu cetăţeanul şi campania de informare (lipirea de afişe, împărţirea de fluturaşi) este mai dificilă. Aşadar, dacă am mai susţine o campanie similară de informare publică, am încerca să decalăm perioada de implementare a acesteia în sezonul cald (primăvară-vară-toamnă).
Alte informatii relevante
Suma totală alocată în vederea susţinerii activităţii ATOP pentru asigurarea unui climat de siguranţă şi linişte publică a fost de 15.000 RON, conform HCJ nr.1/30 ianuarie 2008, Anexa 5 privind repartizarea pe consilii locale a unor sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2008 nr. 388/2007 şi aprobarea bugetului propriu al Consiliului Judeţean Cluj.