home
Acasa Contacteaza-ne Harta site
Doneaza Online!
Depozitele CeRe
Intra in cont
Intra in cont si poti participa la site-ul CeRe
Nu ai cont?
Newsletter CeRe
Sunt de acord sa primesc mailuri CeRe

Reformă electorală în România

Initiatorul proiectului: Pro Democratia (ONG)
Judet/Regiune: Bucuresti
Localitate: toate judeţele în care APD a avut filiale
Domenii: Consolidarea democratiei, Reforma electorala
Dimensiunea proiectului: National

Date de contact ale initiatorului

Adresa: Blvd. Mareşal Al. Averescu, nr. 17, Pavilion F, etaj 3, sector 1, cod 011454, Bucureşti, România
Telefon: 021 222.82.45
Adresa E-mail: apd@apd.ro
Fax: 021 222.82.54

Autoritati vizate in cadrul proiectului

Camera Deputatilor, Senat

Parteneri in cadrul proiectului

Prima campanie

„Iniţiativa Civică pentru Responsabilitatea Actului Politic” : Asociaţia Albamont (din Alba Iulia), Alianţa Civică, Asociaţia Româna a Studenţilor în Ştiinţe Politice, Confederaţia Naţională Sindicală "Cartel ALFA", Consiliul Naţional al Patronatelor din România, Fundaţia Acţiunea Civică, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, Liga Pro Europa.

A doua campanie

„Iniţiativa Civică pentru Responsabilitatea Actului Politic” într-o nouă formulă: Asociaţia Albamont (din Alba Iulia), Asociaţia Româna a Studenţilor în Ştiinţe Politice, Confederaţia Naţională Sindicală "Cartel ALFA", Consiliul Naţional al Patronatelor din România, Fundaţia Acţiunea Civică, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, Liga Pro Europa, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Fundaţia Română pentru o Societate Deschisă, Blocul Naţional Sindical.

A treia campanie

Blocul Naţional Sindical, Confederaţia Naţională Sindicală "Cartel ALFA" şi Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi o serie de organizaţii neguvernamentale care au strâns semnături.




A patra campanie
Asociaţia Pro Democraţia nu a avut niciun partener în cadrul acestei campanii dar a apelat, în diferite moment ale campaniei, la coaliţii ad-hoc de ONG pentru sporirea puterii mesajelor sale.

Beneficiarii proiectului

Cetăţenii României care vor beneficia de alegeri corecte şi care îşi vor putea desemna reprezentanţii în Parlament pe baza votului în colegii uninominale.

Durata proiectului

1995 - 2008

Numele proiectului

Reformă electorală în România

Scop si obiective

Proiectul s-a axat pe necesitatea reformei electorale prin uniformlizarea legislaţiei electorale şi adoptarea unul Cod Electoral. Cea mai importantă modificare legislativă propusă a fost, însă, reforma sistemului electoral prin adoptarea votului uninominal. Fiecare din cele patru campanii a avut propriile sale scopuri şi obiective pentru atingerea acestui deziderat.

Problema abordata si context

Organul legislativ românesc este format din două Camere cu roluri identice, supradimensionat şi care, în 90% din legile pe care le votează, acceptă proiectele de lege ale guvernului. Românii considerau că parlamentarii nu le reprezintă interesele şi că listele de partid pe care le aleg sunt alcătuite din îmbogățiți care doresc să fie mai bogați.
Asociaţia Pro Democraţia a considerat că reformarea sistemului electoral are o importanţă vitală pentru consolidarea democraţiei în România şi pentru apropierea alegătorilor de aleşi prin sporirea responsabilizării acestora din urmă în faţa propriului electorat. Un sistem electoral unitar, bazat pe votul uninominal, devenea în acest conext singura soluţie.

Tehnici de advocacy

Asociaţia Pro Democraţia iniţiază ideea unei reforme electorale în 1995 și atrage atenţia media pe această problemă. De la începutul anilor 2000, APD organizează campanii de informare în masă şi de strângere de semnături în favoarea proiectului de lege care propunea o reformă a legii electorale şi introducerea unui sistem electoral uninominal. În 2007, după lungi negocieri, partidele politice ajung la un consens pe câteva modificări făcute sistemului, propuse de către APD. Preşedintele Băsescu introduce în discuţie sistemul majoritar în două tururi în 2007 şi cheamă populaţia la referendum în noiembrie 2007. Referendumul este invalidat şi proiectul APD este retrimis în Parlament la sfârşitul anului 2007, iar partidele politice profită pentru a modifica prima variantă a sistemului APD. La 4 martie 2008 este votată noua Lege Electorală (35/2008) care descrie o formulă electorală bazată pe sistemul propus de APD.

Asociaţia Pro Democraţia a desfăşurat patru campanii între 2001 şi 2008 pentru a rezolva problemele provocate de sistemul votului pe liste. Fiecare campanie s-a axat pe promovarea unui nou Cod Electoral fie pe baza iniţiativei legislative cetăţeneşti fie pe baza iniţiativei legiferării de către Parlament.

Au fost strânse, în total, peste 470.000 de semnături, iar subiectul votului uninominal a devenit tema centrală a dezbaterilor publice. Anul 2008 a marcat finalizarea eforturilor depuse de APD pentru adoptarea votului uninominal sub forma unui sistem electoral mixt care păstrează proporţionalitatea preferinţei electoratului.

Iată mai jos detalierea campaniilor:

Prima campanie: 19 noiembrie 2001 - 19 februarie 2002
Începând cu 2001, majoritatea eforturilor APD s-au îndreptat către reforma electorală. La iniţiativa APD a fost înfiinţată coaliţia “Iniţiativa civică pentru responsabilitatea actului politic” care a demarat acţiune de strângere de semnături pentru o iniţiativă legislativă civică privind Codul Electoral. APD a reuşit să strângă putin peste 160.000 de semnături din necesarul (în acel moment) de 250.000.

Această primă campanie şi-a atins, însă, obiectivul de a populariza necesitatea adoptării unui cadru legislativ unic pentru toate procesele electorale. Printre cele mai importante acţiuni din cadrul acestei prime campanii se numără discuţiile purtate de APD şi liderii Partidului Naţional Liberal (PNL), Partidul Umanist Român (actualul Partid Conservator) şi Partidul Democrat (actualul Partid Democrat-Liberal), dar şi masa rotundă organizată de Institutul de Studii Liberale pe acest subiect de dezbatere.

A doua campanie: 23 mai – 23 august 2002
Cea de-a doua campanie de strângere de semnături pentru reformarea Codului Electoral a reuşit să strângă 150.000 de semnături.

A treia campanie: 1 februarie 2003 – 29 februarie 2004
Această campanie s-a axat pe acţiunile de convingere a membrilor celor doua Camere ale Parlamentului de a adopta un proiect de lege pentru reformarea Codului Electoral, în varianta elaborată de APD şi partenerii săi. A treia campanie a avut o serie de rezultate importante: propunerea legislativă pentru reformarea Codului Electorală a fost depusă în Senat de Paul Păcuraru, senator PNL, APD şi partenerii săi au depus cele peste 161.042 de semnături la Parlamentul României în cadrul unei demonstraţii pentru reforma electorală sporind, astfel, notorietatea subiectului reformei electorale.

A patra campanie: martie 2006 – martie 2008
Debutul celei de-a patra campanii a fost marcată de redactarea de către APD a unui nou Cod Electoral. Ca urmare a eforturilor organizaţiei noastre, a fost înfiinţată Comisia Electorală pentru Cod Electoral cu misiunea de redacta noi proiecte de legi pentru uniformizarea alegerilor.

Fiecare campanie APD pentru uninominal a combinat diverse metode de atragere a sprijinului cetăţenilor şi oamenilor politici: campanii de informare, presiune publică, negocieri şi mediere între factorii implicaţi. APD a încheiat, de asemenea, parteneriate cu alte organizaţii neguvernamentale, atât pentru campanii întregi cât şi în momente punctuale, pentru sporirea presiunii mesajelor sale.

Mai multe instrumente au fost folosite pentru atingerea scopurilor fiecărei din cele patru campanii. Astfel, APD a organizat campanii de strângere de semnături şi a reuşit să strângă peste 470.000 de semnături.

În a treia şi a patra campanie, APD s-a concentrat pe abordarea factorilor politici pentru realizarea reformei electorale şi a organizat dezbateri, mese-rotunde şi seminarii la care s-au purtat negocieri şi discuţii cu factorii politici decizionali. În 2007, APD a mediat discuţiile care au avut loc timp de şase luni între cele cinci partide parlamentare privind consensul pentru proiectul de lege al reformei electorale. Succesul negocierilor finale din 2008 a fost exclusiv datorită presiunilor publice crescânde din anii 2006 şi 2007 la care au fost supuse partidele politice.

De asemenea, în campaniile sale de advocacy APD a folosit rezultatele intensiv rezultatele cercetărilor sale precum şi cele ale proeictelor din diferite domenii conexte subiectului campaniei – proiecte de întărire a relaţiei dintre alegător şi ales, campanii de observare a alegerilor, consultări publice. Toate aceste proiecte rezultau în redactarea unor studii, analize şi rapoarte care au fost folosite la legitimarea propunerii de reformă electorală.
Organizarea şi promovarea unor evenimente ample de stradă au contribuit la promovarea campaniilor şi atragerea atenţiei opiniei publice pe acest subiect. Dintre cele mai de impact eveniment amintim depunerea în Parlament a celor 161.042 de semnături strânse în anul 2003 pentru iniţiativa legislativă cetăţenească, protestul „Luaţi-vă promisiunile înapoi!” din iulie 2007, în faţa sediului unuia dintre partidele care tergiversau negocierile mediate de APD.

Descrierea proiectului

Asociaţia Pro Democraţia iniţiază ideea unei reforme electorale în 1995 și atrage atenţia media pe această problemă. De la începutul anilor 2000, APD organizează campanii de informare în masă şi de strângere de semnături în favoarea proiectului de lege care propunea o reformă a legii electorale şi introducerea unui sistem electoral uninominal. În 2007, după lungi negocieri, partidele politice ajung la un consens pe câteva modificări făcute sistemului, propuse de către APD. Preşedintele Băsescu introduce în discuţie sistemul majoritar în două tururi în 2007 şi cheamă populaţia la referendum în noiembrie 2007. Referendumul este invalidat şi proiectul APD este retrimis în Parlament la sfârşitul anului 2007, iar partidele politice profită pentru a modifica prima variantă a sistemului APD. La 4 martie 2008 este votată noua Lege Electorală (35/2008) care descrie o formulă electorală bazată pe sistemul propus de APD.

Asociaţia Pro Democraţia a desfăşurat patru campanii între 2001 şi 2008 pentru a rezolva problemele provocate de sistemul votului pe liste. Fiecare campanie s-a axat pe promovarea unui nou Cod Electoral fie pe baza iniţiativei legislative cetăţeneşti fie pe baza iniţiativei legiferării de către Parlament.

Au fost strânse, în total, peste 470.000 de semnături, iar subiectul votului uninominal a devenit tema centrală a dezbaterilor publice. Anul 2008 a marcat finalizarea eforturilor depuse de APD pentru adoptarea votului uninominal sub forma unui sistem electoral mixt care păstrează proporţionalitatea preferinţei electoratului.

Iată mai jos detalierea campaniilor:

Prima campanie: 19 noiembrie 2001 - 19 februarie 2002
Începând cu 2001, majoritatea eforturilor APD s-au îndreptat către reforma electorală. La iniţiativa APD a fost înfiinţată coaliţia “Iniţiativa civică pentru responsabilitatea actului politic” care a demarat acţiune de strângere de semnături pentru o iniţiativă legislativă civică privind Codul Electoral. APD a reuşit să strângă putin peste 160.000 de semnături din necesarul (în acel moment) de 250.000.

Această primă campanie şi-a atins, însă, obiectivul de a populariza necesitatea adoptării unui cadru legislativ unic pentru toate procesele electorale. Printre cele mai importante acţiuni din cadrul acestei prime campanii se numără discuţiile purtate de APD şi liderii Partidului Naţional Liberal (PNL), Partidul Umanist Român (actualul Partid Conservator) şi Partidul Democrat (actualul Partid Democrat-Liberal), dar şi masa rotundă organizată de Institutul de Studii Liberale pe acest subiect de dezbatere.

A doua campanie: 23 mai – 23 august 2002
Cea de-a doua campanie de strângere de semnături pentru reformarea Codului Electoral a reuşit să strângă 150.000 de semnături.

A treia campanie: 1 februarie 2003 – 29 februarie 2004
Această campanie s-a axat pe acţiunile de convingere a membrilor celor doua Camere ale Parlamentului de a adopta un proiect de lege pentru reformarea Codului Electoral, în varianta elaborată de APD şi partenerii săi. A treia campanie a avut o serie de rezultate importante: propunerea legislativă pentru reformarea Codului Electorală a fost depusă în Senat de Paul Păcuraru, senator PNL, APD şi partenerii săi au depus cele peste 161.042 de semnături la Parlamentul României în cadrul unei demonstraţii pentru reforma electorală sporind, astfel, notorietatea subiectului reformei electorale.

A patra campanie: martie 2006 – martie 2008
Debutul celei de-a patra campanii a fost marcată de redactarea de către APD a unui nou Cod Electoral. Ca urmare a eforturilor organizaţiei noastre, a fost înfiinţată Comisia Electorală pentru Cod Electoral cu misiunea de redacta noi proiecte de legi pentru uniformizarea alegerilor.

Au urmat doi ani de mediere între partidele politice derulate, toate, la sediul APD. În martie şi iunie 2007, APD a invitat partidele politice la negocieri pe proiectul de Cod Electoral al organizaţiei. Dacă la început, Partidul Naţional Liberal, Partidul Social Democrat şi Partidul Democrat au susţinut proiectul APD în Parlament, două luni mai târziu democraţii şi-au retras sprijinul. La cererea Preşedintelui României, Traian Băsescu, a fost organizat un referendum pentru votul majoritar în două tururi. Rezultatul referendumul nu a fost, însă, validat, datorită prezenţei la urne a mai puţin de 50%+1 din totalul aleg[torilor cu drept de vot. APD a chemat din nou, la începutul lui 2008, partidele politice la negocieri. O soluţie de compromis a fost identificată de reprezentanţii PNL, PD-L, PC, PSD şi UDMR. Noul proiect de vot uninominal a fost adoptat de Camera Deputaţilor, camera decizională în acest caz, pe 4 martie 2008.

Rezultate ale campaniei

Toate campanile şi acţiunile iniţiate în ultimii 13 ani pentru reforma electorală au adus acest subiect în atenţia opiniei publice şi au atras un sprijin considerabil din partea populaţiei pentru campanie (în 2007, aproximativ 68% dintre respondenţii la un sondaj, pe tema sistemului de vot preferat, au optat pentru introducerea unui sistem de votare majoritar) dar şi pentru organizaţie.

În stradă, în Parlament, la sediile partidelor sau în săli de conferinţă, Asociaţia Pro Democraţia s-a apropiat şi mai mult de cetăţeni demonstrând, în acelaşi timp, faptul că procesul de luare a deciziilor – chiar şi a celor mai importante – poate fi influenţat de către cetăţeni şi organizaţii neguvernamentale.

Obstacole

APD a întâmpinat o serie de obstacole inerente unei astfel de campanii: nivelul redus de informare publică pe un subiect destul de greu accesibil cetăţeanului de rând – acela al sistemului de vot, reticenţa explicită la început şi voalată mai apoi, a decidenţilor politici, dificultatea găsirii unui consens între partidele politice cu profiluri şi interese foarte diverse.

Un alt obstacol major cu care s-a confruntat APD în cursul primelor doua campanii a fost de natură constituţională. Astfel, înainte de modificare Constituţiei în 2003, erau necesare 250.000 de semnături pentru ca o iniţiativă legislativă cetăţenească să poată fi depusă în Parlament ca atare. În prezent este nevoie de 100.000 de semnături. Cele 161.000 de semnături stânse în prima campanie, cele 150.000 din cea de-a doua şi cele 161.042 de semnături din a treia campanie au fost insuficiente în acel moment.

Mai mult, o provocare foarte mare în perioada campaniilor de strângere de semnături a fost reticenţa cetăţenilor de a semna listele de susţinere a proiectului legislativ al APD. Dacă în discuţiile cu voluntarii APD care stângeau semnăturile cetăţenii erau încântaţi şi ne încurajau în demersurile noastre, aceştia îşi manifestau temerea cu privire la consecinţele asupra lor atrase de semnarea listelor de susţinere.

Lectii invatate

Într-un proiect de o asemenea anvergură şi cu mize politice atât de importante precum cele ale reformei electorale, negocierile şi medierea discuţiilor cu factorii decizionali reprezintă fără îndoială o cale optimă de urmat pentru atingerea obiectivelor. Este necesar însă, ca aceste negocieri să fie derulate cât mai devreme, într-o manieră susţinută.

Într-o campanie similară celei pentru reformarea sistemului electoral am insista mai mult asupra stabilirii şi menţinerii unor parteneri implicaţi în aceeaşi măsura în atingerea obiectivelor, dar şi formalizarea contractelor de parteneriat.

Am marja, de asemenea, pe de o parte pe o campanie de informare cu privire la proiect precum şi pe mai multe evenimente ample şi cu vizibilitate cât mai mare pentru a atrage atenţia şi sprijinul opiniei publice şi al mass-media.

Alte informatii relevante

Majoritatea evenimentelor desfăşurate în proiectul de promovare a reformei electorale a avut rezonanţă şi a beneficiat de sprijinul mass – media.

Diferitele activităţi componente ale acestei campanii de advocacy au fost finanţate de National Endowment for Democracy (NED), de German Marshall Fund of the United States (GMF), de National Democratic Institute for International Affairs (NDI) şi de Open Society Institute (OSI), dar şi din donaţii, cotizaţii, returnări de TVA şi fonduri stânse prin intermediul „Legii 2%”.

Însă încununarea cu succes, după 13 ani, a campaniei de reformare a sistemului electoral se datorează într-o măsură covârşitoare, mai ales:
 celor peste 500 de voluntari implicaţi în campaniile de strângere de semnături;
 celor peste 1.200 de membri şi voluntari a peste 30 de Cluburi APD implicate în toate activităţile campaniei;
 celor peste 10.000 de voluntari-observatori care au monitorizat alături de APD toate alegerile şi referendumurile naţionale şi locale, la termen sau anticipate din 1995 şi până în 2007;
 celor peste 471.000 de cetăţeni care au semnat listele de susţinere pentru iniţiativa legislativă cetăţenească pe proeictul de lege al APD;
 celor aproximativ 78% dintre cetăţenii României care s-au declarat, în 2007, în favoarea reformei electorale prin introducerea votului uninominal.

Tuturor acestora le mulţumim şi le garantăm că vom continua să promovăm întărirea democraţiei la nivel naţional şi internaţional prin stimularea participării civice.

Imagini

depunerea semnaturilor la parlament 1 depunerea semnaturilor la parlament 1 depunerea semnaturilor la parlament 2 depunerea semnaturilor la parlament 2 dezbatere reforma electorala dezbatere reforma electorala promovarea transaprentei finantarii partidelor politice promovarea transaprentei finantarii partidelor politice
protest PSD protest PSD protest PSD 2 protest PSD 2 spitalul de campanie electorala spitalul de campanie electorala strangere de semnaturi pentru codul electoral strangere de semnaturi pentru codul electoral
strangere de semnaturi pentru codul electoral 2 strangere de semnaturi pentru codul electoral 2 strangere de semnaturi pentru codul electoral 3 strangere de semnaturi pentru codul electoral 3
RSS . © CeRe 2008-2018    Termeni si conditii     Politica de securitate