sigla G3P

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/cere/public_html/g3p/db_conn.php on line 7
 

Fiecare Copil la Grădiniță - LEGE (Sau cum poate schimba România contextul educațional pentru cei mai săraci copii)

Initiatorul proiectului: Asociația OvidiuRo

Domeniu:

Dimensiunea proiectului:

Date de contact ale initiatorului

Adresa:
Telefon: +(40) 21 315 88 06
E-mail: office@ovid.ro
Fax:
Website: www.ovid.ro
Oras: Brașov, Dâmbovița și Dolj București

Autoritati vizate in cadrul proiectului

Descriere scurta

După 4 ani de implementare cu rezultate excelente ale programului Fiecare Copil în Grădiniță (FCG) în cele 43 de comunități pilot în care OvidiuRo (OvR) era prezent, ne doream să extindem la nivel național efectele pozitive ale educației preșcolare pentru copiii defavorizați. În România abandonul școlar este îngrijorător (peste 18% în 2014) iar 2 din 3 copii săraci nu au acces la educație preșcolară și riscă, astfel, un decalaj insurmontabil față de colegii lor în anii de școală.
FCG dublează sau chiar triplează numărul copiilor săraci care merg la grădiniță și crește rata medie de prezență a acestora de la sub 50% (înainte de program) la peste 70%. 98% dintre 'absolvenții FCG' (4500 în cei 5 ani de pilotare) se înscriu apoi în școala primară și peste 60% dintre aceștia continuă să aibă o prezență bună și foarte bună. Riscul ca ei să abandoneze este redus semnificativ.
OvidiuRo și-a propus să extindă programul pilot FCG la nivel național până în anul 2020.

Parteneri in cadrul proiectului

OvidiuRo a beneficiat de sprijinul unui număr impresionant de actori din sfera publică - de la partenerii programului pilot (Ministerul Educației) la cei 19 inițiatori ai propunerii legislative Plx - 548/2015, membri ai unor partide parlamentare diferite sau independenți - la oameni din ministere, instituții și organizații neguvernamentale care, dincolo de apartenența politică sau proiectul în care erau implicați în acel moment, au crezut în ideea FCG, și-au dorit un program cu impact național și l-au sprijinit atunci când au avut ocazia. Codrin Scutaru, Secretar de Stat în Ministerul Muncii în martie 2015 și apoi consultant McGuireWoods, ne-a stat alături pe toată perioada campaniei de advocacy. Cei 19 Ambasadori membri ai Inițiativei Ambasadorilor pentru Educație Timpurie au fost de asemenea un sprijin esențial în coagularea susținerii ideii unui program FCG național. Îl nominalizăm, de asemenea, pe Cristian Ghinea, Consilier la Cancelaria Primului Ministru Dacian Cioloș, de numele căruia se leagă elaborarea în timp foarte scurt a normelor metodologice care transformă Legea FCG într-un program implementabil încă din semestrul II al anului școlar 2015-2016. Un rol esențial în accelerarea procesului de extindere națională a FCG l-a jucat Grantul SEE 2009-2014 prin Fondul ONG, ce a sprijinit în perioada septembrie 2014 - august 2015 campania de advocacy în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj. De asemenea, nimic din toate acestea nu ar fi fost posibile fără sprijinul financiar și implicarea de lungă durată ale investitorilor majori în programul pilot FCG: AEF (Romstal), The Alex Fund, Athenee Palace Hilton, Cargill, Carrefour Fondation, Carrefour România, Catena, Dedeman, GSK, NN, PRO TV, Raiffeisen Bank, KMG (Rompetrol).

Durata proiectului

Septembrie 2014 - Ianuarie 2016

Numele proiectului

Fiecare Copil la Grădiniță - LEGE (Sau cum poate schimba România contextul educațional pentru cei mai săraci copii)

Descrierea proiectului

Obiectivul asumat pentru anul școlar 2014-2015 a fost transferarea costului tichetelor sociale condiționate de prezența la grădiniță - mecanismul central al programului FCG - către bugetele publice ale Consiliilor Județene începând cu anul 2015-2016. În acest scop, OvR a organizat o serie de întâlniri de lucru, consultări ale grupurilor de acțiune locală și județeană, vizite în comunități sărace și evenimente cu presa cu participarea autorităților județene și centrale. Dintre județele în care FCG era prezent, ne-am concentrat pe Brașov, Cluj, Dâmbovița și Dolj, zone cu foarte mulți beneficiari (și potențiali) ai tichetelor sociale pentru grădiniță.
Tichetele sociale sunt menționate în Legea Asistenței Sociale (2011) ca formă acceptabilă de plată a beneficiilor sociale dar legile speciale care urmau să reglementeze în detaliu această formă de plată nu fuseseră elaborate. Astfel, deși CJ Cluj își asumase deja costul tichetelor sociale pentru 100 de copii și în ciuda încurajărilor Ministerului Educației și ale Ministerului Muncii, celelalte CJ-uri au condiționat alocarea de fonduri de clarificarea legislației.
După numeroase întâlniri cu reprezentanți ai guvernului, la finalul lunii februarie 2015 am decis că singura modalitate de a clarifica mecanismul de acordare a acestor tichete din fonduri publice este de a iniția un proiect de lege în acest sens. În martie 2015, având sprijinul lui Codrin Scutaru, în acea perioadă Secretar de Stat în Ministerul Muncii, proiectul de lege PL-x 548/2015 privind încurajarea participării în învățământul preșcolar a copiilor din familii dezavantajate a fost înaintat la Parlament de către Ministrul Daniel Constantin și co-semnat de 19 deputați și senatori din mai multe partide. În ciuda opiniei generale că un asemenea proiect legislativ nu va putea fi votat prea curând, OvR a continuat demersul legislativ cu scopul clar de a asigura comunităților nou intrate în program în 2014 susținere financiară pentru tichete sociale din fonduri publice după finalizarea unui grant SEE pentru extindere. Au urmat întălniri de popularizare a proiectului legislativ, vizitele de presă în comunitățile din DJ, DB și BV subliniau constant miza proiectului de lege pentru copiii săraci din aceste județe, iar senatorii au fost informați - prin adrese scrise și email - cu privire la importanța acestui proiect legislativ pentru județele cu nr. mare de beneficiari. Proiectul legislativ a fost votat în unanimitate de Senat (o singură abținere) în iunie 2015. Aveam nevoie de un vot similar în Camera Deputaților (decizională) în timp util pentru ca efectele să se vadă în noul an școlar (2015-2016).
În perioada iunie-septembrie, eforturile de advocacy au fost dublate de campania "Fără educație, visurile dispar" de conștientizare asupra importanței educației preșcolare pentru copiii săraci (spot TV, radio, machete în presă scrisă, PR & evenimente dedicate în cadrul Festivalului Enescu, etc).
În septembrie, după avizul favorabil al Guvernului, Comisia pentru Muncă a transformat mecanismul de acordare condiționată a tichetelor sociale în program de interes național, finanțat de la bugetul de stat - ce vine și în ajutorul autorităților locale care au nevoie de program dar nu ar fi putut susține tichetele din bugetele proprii. Legea 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate a fost votată pe 7 octombrie și promulgată de Președintele României pe 28 octombrie 2015.

Modificari norme

Avem la dispoziție acum un pachet legislativ care oferă copiilor defavorizați dreptul la stimulentul educațional condiționat de prezența la grădiniță - Legea nr. 248/2015 și HG nr. 15 /2016 care aprobă normele de aplicare ale "Legii Fiecare Copil la Grădiniță". Normele armonizează legislația din trei domenii diferite și au fost elaborate de un grup comun - Ministerul Muncii, Ministerul Dezvoltării Regionale și al Finanțelor Publice și Ministerul Educației, grupul de lucru fiind moderat de Cancelaria Primului Ministru – cu participarea permanentă a reprezentanților OvidiuRo.

Rezultate ale campaniei

Campania această reprezintă o performanță legislativă și ne obligă. Avem legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate cunoscută mai degrabă ca "Legea Fiecare Copil la Grădiniță" și legislația secundară care să permită implementarea ei începând cu 15 februarie 2015. Am reușit să realizăm în 18 luni ceea ce estimam să dureze până în 2020. Reușita se datorează eforturilor continue, neobosite - chiar și în perioada vacanței parlamentare sau a celei de Crăciun din 2015 - pentru promovarea inițiativei legislative și a normelor. În cele 18 luni de campanie s-au trimis mii de emailuri, sute de scrisori și adrese, s-au derulat sute de întâlniri, a trebuit uneori să re-înnodăm discuții de la 0 odată cu plecarea unor oameni din anumite poziții sau să asigurăm comunicarea inter sau intra-ministerială / grup de lucru, a trebuit să accelerăm parteneriatele media pentru a "vinde" o idee care era deja cunoscută și acceptată.
Principalul motiv de mândrie este coagularea impresionantă de forțe în jurul ideii tichetelor sociale pentru grădiniță pentru toții copiii săraci din România. OvidiuRo și-a canalizat toate eforturile, comunicarea și proiectele conexe FCG înspre susținerea campaniei de advocacy și ne mândrim că am reușit această concentrare de forțe. Avem o echipă minunată, implicată 150%, și un grup de susținători "de drum lung" iar acestea sunt, pentru noi, cele mai mari premii posibile

Continuare

Prin adoptarea pachetului legislativ "Fiecare Copil la Grădiniță", extinderea FCG la nivel național se află abia la primul pas. Primul an de implementare este crucial pentru impactul programului astfel încât, în prezent, ne concentrăm pe pregătirea echipelor locale din țară (primari, asistenți sociali, profesori preșcolar) pentru a începe implementarea la 15 februarie în bune condiții (OvR derulează, în perioada 19 ianuarie - 12 februarie, o caravană națională de informare a primarilor și directorilor de grădinițe cu privire la prevederile pachetului legislativ FCG și bunele practici din FCG pilot). Vom monitoriza implementarea Legii nr. 248 și rezultatele acesteia, vom încerca să centralizăm nevoi logistice asociate implementării legii, vom acoperi rechizitele pentru cei 111.000 de potențiali beneficiari și vom continua să oferim - din surse private - pachetul complet "FCG pilot" unui număr de 10 județe selectate în urma unui concurs național.

Alte informatii relevante

Toate informațiile referitoare la bugetul OvR pentru 2015 sunt disponbile în Raportul anual al asociației http://www.ovid.ro/2015/11/raportul-pe-5-ani-catre-parteneri-si-investitori/
Majoritatea eforturilor de comunicare ale asociației care au însoțit acțiunile de advocacy au fost acoperite prin colaborări pro-bono și donații.