home
Doneaza Online!
Depozitele CeRe
Intra in cont
Intra in cont si poti participa la site-ul CeRe
Nu ai cont?

modificat vineri, 19 martie 2010

Proiect CeRe
Cetateanul si decizia publica in sec XXI
vezi toate

Scop

Obiectivul general al proiectului Cetateanul si decizia publica în secolul XXI a fost o mai buna reflectare a intereselor cetatenilor in politicile publice elaborate la nivel local.


Parteneri

Centrul de Resurse pentru participare publica - CeRe - desfasoara acest proiect in parteneriat cu Fundatia Parteneri pentru Dezvoltare Locala - FPDL si Asociatia Oraselor din România - AOR. În cadrul activitatilor desfasurate CeRe a mai colaborat cu Asociatia MASTER Forum, Federatia ONG-urilor din Prahova si Primaria Baia Mare.

 
Principalele activitati

  • Selectia celor 7 comunitati;
  • Instruire pe tema "Elaborarea participativa a politicilor publice pentru administratia locala";
  • Instruire pe tema facilitarii unui proces participativ adresat facilitatorilor care vor lucra in cadrul proiectului;
  • Constituirea de grupuri cetatenesti (citizen's panels) in cele 7 comunitati;
  • Selectarea, de catre grupurile cetatenesti, a unei probleme locale, in fiecare comunitate, care urmeaza sa devina subiect al unei politici sau decizii publice;
  • Asistenta pentru imbunatatirea mecanismelor de informare si consultare a cetatenilor si pentru elaborarea participativa a politicilor/deciziilor ce urmeaza a fi luate in cele 7 comunitati;
  • Seminar "lectii invatate";
  • Elaborarea unui ghid de elaborare participativa a politicilor locale;
  • Cafeneaua participarii publice;
     

Rezultate

  • Adoptarea unor decizii locale cu consultarea cetatenilor, in domenii variate - alese de fiecare autoritate in parte (dezvoltarea unui parc industrial sau a unui parc de distractii, dezvoltarea turismului, amenajarea unui parc central, infiintarea de asociatii de proprietari sau stimularea spiritului asociativ, alegerea traseului soselei de centura ori oportunitati de petrecere a timpului liber) si cu folosirea unor metode adaptate (dezbatere, comitet consultativ cetatenesc, consiliu local al copiilor si al tinerilor, cafenea publica, focus grup etc.)
  • Folosirea unei metode inovatoare de implicare a cetatenilor: grupul cetatenesc. Fiecare localitate a organizat un astfel de grup, apreciat indeosebi pentru ca asigura o relatie de durata intre autoritatea locala si cetateni. Cele 7 orase, alaturi de Amara, reprezinta primele localitati din Romania unde se foloseste aceasta metoda.
  • Evaluarea paginilor de web ale primariilor conform unei metodologii realizate de CeRe pe baza legislatiei in vigoare si regulilor de baza de comunicare si elaborarea unor recomandari de imbunatatire a acestora
  • Un set de propuneri de imbunatatire a regulamentelor consiliilor locale pentru cresterea participarii publicului in luarea deciziilor
  • Diversificarea experientei de lucru cu cetatenii pentru fiecare oras si un spatiu comun de reflectie si de schimb de experienta
  • Un ghid care sintetizeaza lectiile invatate din proiect si recomandarile colectate de la terti (inclusiv in cadrul unei cafenele publice) si care va servi altor autoritati publice, editat sub titulul „Implicarea cetatenilor - pe scurt" (cei interesati de el pot sa ne scrie la adresa cere@ce-re.ro)

Cateva cuvinte despre fiecare localitate


Aninoasa

Pentru organizarea Grupului Cetatenesc, Aninoasa a apelat la colaborarea cu catedra de stiinte sociale a Universitatii din Petrosani pentru a aplica chestionarele initiale cu ajutorul studentilor la sociologie. Tema abordata: oportunitatea amenajarii unui parc de distractii de aventura intr-una din minele inchise si evaluarea serviciilor sociale si ale politiei comunitare. Dat fiind raspunsul pozitiv al cetatenilor, primaria a initiat demersuri pentru a gasi investitori.

Primaria Aninoasa a organizat si o dezbatere pe tema prioritatilor bugetare pentru urmatorii patru ani. Succesul intalnirii (62 de participanti, discutii deschise si sugestii utile venite din partea cetatenilor) a fost asigurat si de pregatirea intalnirii: alegerea unui spatiu neutru, pregatirea unor materiale explicative referitoare la buget si a unei prezentari pe calculator care a deschis discutia intr-un limbaj pe intelesul tuturor, anuntarea pe mai multe cai a cetatenilor (afise, anunt in presa si la Punctul de Acces la Informatii Publice al Primariei). Primarul a fost prezent pe toata durata dezbaterii, s-a aratat deschis sugestiilor cetatenilor explicandu-le care sunt drepturile lor legale (participarea la sedintele consiliului local, prevederile legii transparentei decizionale, consultarea bugetului etc.). Participantii la dezbatere au propus includerea in planul de investitii a unor elemente legate de deschiderea unor cabinete medicale, amenajarea cimitirului, securitatea traficului rutier etc.

Din cele opt directii din Strategia de dezvoltare durabila a orasului, una este dedicata „dezvoltarii spiritului civic".

Echipa locala: Ilie Botgros (primar), Manuela Bogdan, Beatrice Popescu si alaturi de ei Nicolae Dunca si Dorin Mircea Petrescu.


Horezu

Chestionarul de la Horezu a avut 19 intrebari - data viitoare va fi mai scurt. Prima sectiune s-a referit la oportunitatea transformarii unei parti de islaz in parc industrial, iar a doua a fost dedicata evaluarii serviciilor publice. O serie a fost distribuita inainte de alegeri, prin posta. Seria a doua a fost distribuita personal de responsabilul din Primarie, cu o rata de raspuns mult mai buna.

Alegerile au adus schimbarea primarului, care decis sa continue aplicarea chestionarelor si sa foloseasca rezultatele. Informatiile obtinute prin Grupul Cetatenesc au influentat decizia Consiliului Local, care pana atunci intalnise doar impotrivirea asociatiilor crescatorilor de animale si care a hotarat realizarea unui PUZ pentru 12 ha de islaz in vederea dezvoltarii parcului industrial. Rezultatele au fost prezentate si investitorilor care au vizitat deja localitatea.

Pentru dezbatere, Primaria a ales ca tema amenajarea parcului orasului - in prezent un teren viran intr-una din marginile orasului. A fost aleasa o metoda invoatoare: cafeneaua publica. În deschidere au fost prezentate imagini ale zonei actuale. Gazdele meselor au fost primarul, consilieri locali si functionari publici. Participantii au adus numeroase idei de amenjare care sa fie placute comunitatii si turistilor. Au fost identificate idei de finantare a proiectului, factori interesati si posibili parteneri.

Echipa locala: Constantin Nitu (actualul primar) si Gheorghe Nita (fostul primar), Vasile Blidaru si alaturi de ei Ovidiu Onac si Danut Nitu

Isaccea

Chestionarele pentru Grupul Cetatenesc au fost distribuite prin intermediul responsabililor de proiect din Primarie - dar nu acasa, intrucat nu ii gaseau, ci la locul de munca. Tema aleasa pentru consultare a fost dezvoltarea turismului in localitate. În vederea elaborarii chestionarului, Primaria a organizat un focus grup (moderat de un reprezentant CeRe) cu factori interesati din localitate. In paralel cu distribuirea chestionarelor, in Bucuresti a fost organizat un alt focus grup cu pescari interesati de turism pescaresc. Una dintre ideile de promovare ale acestora a fost organizarea unui concurs de pescuit in vederea promovarii zonei.

Primaria Isaccea a decis in cadrul acestui proiect sa organizeze alegeri pentru infiintarea unui Consiliu Local al Copiilor (CLC) si a unui Consiliu Local al Tinerilor (CLT). In ziua alegerilor, organizate in parteneriat cu Asociatia MASTER Forum prin proiectul PAL-TIN (Participarea TINerilor la Administrarea Locala), 971 de elevi din au avut posibilitatea sa isi desemneze reprezentantii. In perioada urmatoare vor avea loc instruirile pentru fiecare dintre consilii pe tema managementului unui CLCT si alegerile pentru primari.

Echipa locala: Petre Ilie (primar), Angela Rusovici, Corina Stoian, Mihaela Basarabeanu si alaturi de ei Osman Farize si Pavel Nicolae.

Mizil

Distribuirea chestionarelor pentru Grupul Cetatenesc a fost realizata prin posta - 1000 de plicuri trimise catre cetateni pentru a-i intervieva cu privire la oportunitatile de petrecere a timpului liber. In urma rezultatelor, Primaria a adresat scrisori Casei de cultura, Bibliotecii si Politiei Comunitare pentru a transmite sugestiile cetatenilor.

Primaria a organizat o masa rotunda pe tema stimularii asociativismului in oras. Pe langa functionari din primarie responsabili de probleme de mediu si sociale ori de dezvoltarea de programe cu finantare europeana, au participat asisitenti sociali, cadre didactice si reprezentanti ai Bibliotecii si Casei de cultura. Au fost invitati reprezentanti ai administratiei locale din alte orase (Baia Mare) pentru a vorbi despre cum autoritatea locala poate sprijini formarea si dezvoltarea unor ONG-uri, precum si reprezentanti ai unor ONG-uri din Ploiesti pentru a propune proiecte comune sau pentru a deschide filiale in Mizil.

Echipa de proiect: Emil Proscan (primar), Daniela Grancea, Petronela Sturz, Nicoleta Tudorache si alaturi de ei Cornelia Maria Toma.


Pecica

Tema aleasa pentru Grupul Cetatenesc a fost colectarea selectiva a gunoiului menajer. Chestionarele au fost distribuite in cutiile postale. Din raspunsuri, Primaria a putut decide ca problema este (foarte) importanta pentru 85% din respondenti. In urma chestionarului, autoritatile locale au organizat o dezbatere pentru a legitima o investitie din fonduri publice intr-un astfel de proiect. In cadrul dezbaterii, reprezentantul Consiliului judetean a aratat ca exista un proiect la nivel de judet in care Pecica s-ar putea asocia. Cei 30 de participanti au aratat ca este foarte important ca initiativa, pentru a avea rezultate, sa fie dublata de activitati de informare si educare a publicului

Tot in chestionarele, respondentii au aratat ca si-ar dori sa fie informati de primarie printr-un buletin informativ si ca prefera ca metoda de consultare chestionarele confirmand astfel oportunitatea unui Grup Cetatenesc in localitate. Sinteza raspunsurilor la intrebari a fost prezentata intr-un ziar judetean care a fost distribuit in 3000 de exemplare in oras.

Echipa de proiect: Iustin Cionca (primar), Dumitru Enachiuc si alaturi de ei Monica Velici si Teodor Velici.

Pucioasa

Tema supusa atentiei Grupului Cetatenesc a fost oportunitatea traseului propus pentru soseaua de centura aflata in pregatire pentru oras. Prima serie de chestionare a fost distribuita inainte de alegeri cu ajutorul Politiei comunitare. Alegerile au adus schimbarea primarului, care insa a mentinut angajamentul fata de proiect si, refacand scrisoarea de insotire, a continuat aplicarea chestionarelor. A doua serie a fost distribuita prin functionarii din primarie, elevii din scoli, Centrul de Informare pentru Cetateni, biblioteca oraseneasca si afisare pe pagina de web (de unde s-au primit 20 de raspunsuri). Chestionarul a fost anuntat si in buletinul Primariei. Raspunsurile primite fundamenteaza in prezent proiectul primariei. Suplimentar, cetatenii au indicat problemele orasului pe care le doresc discutate si, practic, au oferit agenda viitoarelor consultari.

In a doua etapa, Primaria a initiat formarea unui Comitet Consultativ Cetatenesc. Comitetul va avea reprezentanti din fiecare cartier si, intr-o prima etapa, va avea rolul de a informa autoritatea locala cu privire la problemele locale si de a informa comunitatea cu privire la initiativele administratiei.

Echipa de proiect: Danut Badau (actualul primar) si Mircea Simion (fost primar), Elena Catana, Anca Dinu, Marcel Chiran.

Tirgu Neamt

Chestionarele adresate Grupului Cetatenesc au abordat tema amenajarii Parcului Central si au fost distribuite prin posta si prin asociatiile de proprietari. Intrucat Primaria intentiona amenajarea acestuia si urma sa identifice si fondurile necesare, locuitorii au fost intrebati ce tipuri de amenajari doresc. Atat distribuirea chestionarelor cat si rezultatele obtinute au fost prezentate pe prima pagina a site-ului Primariei.

In a doua etapa, Primaria Tirgu Neamt a organizat o dezbatere pe tema infiintarii de asociatii de proprietari. Cei peste 150 de participanti au fost gazduiti de Casa de cultura. Numarul mare de participanti a fost asigurat de o mediatizare intensa (anunt in presa, afise in zonele publice si la scarile blocurilor, 200 de materiale explicative distribuite in avans si anuntarea intalnirii la un alt eveniment organizat cu o saptamana inainte). La intrare, cetatenii au primit un material care explica avantajele infiintarii de asociatii de proprietari. Pentru a stimula interesul cetatenilor au luat cuvantul primarul si viceprimarul, a fost pregatita o prezentare pe calculator si a fost invitat un cetatean care este in curs de finalizare a actelor pentru a arata de ce a initiat un astfel de demers. Jurista Primariei a raspuns tuturor intrebarilor specifice. In chestionarul de evaluare distribuit, 78% din respondenti au declarat ca sunt multumiti de organizarea evenimentului, 60% ca informatiile primite au fost utile si 74% ca intentioneaza sa infiinteze o asociatie de proprietari.

Echipa de proiect: Decebal Arnautu (primar), Mihaela Rotaru Popa si alaturi de ei Laura Elena Maftei, Vasile Luculescu si Maria Luculescu

Galerie foto de la evenimentele proiectului:

 [Proiectul "Cetateanul si decizia publica in secolul XXI" este finantat de Uniunea Europeana prin Phare, Programul Consolidarea Democratiei in Romania]

Galerie

Atelier de lucru Atelier de lucru Delegatie Pecica Delegatie Pecica Ilie Botgros - primar Aninoasa Ilie Botgros - primar Aninoasa
RSS . © CeRe 2008-2018    Termeni si conditii     Politica de securitate